Avdelningsekonomi

Kvitton

Om man inte ansöker om terminsbidrag till sin avdelning, eller har utgifter för kårgemensamma aktiviteter så kan man skicka in kvitton till kassören och få ersättning för dem. Så  här gör man då:

  1. Skriv ut blanketten:
    Utläggsmall
  2. Sätt alla kvitton på enskilda a4 sidor
  3. Numrera kvittona
  4. Skriv upp vad de är på blanketten
  5. Summera och fyll i vart utbetalningen ska gå
  6. Posta blanketten och kvittona till:

Zebastian Eriksson
Tjärhovsgatan 16
116 21 Stockholm

Följande regler gäller för kvittohanteringen

  1. Vi har en handläggningstid på 2 veckor från det att vi får kvittot
  2. Ansökningar som inte använder blanketten eller där kvittona inte är korrekt uppsatta enligt ovan kommer att skickas tillbaka. Det blir mycket merarbete både för oss och revisorn om de inte är korrekt uppställda

Terminsbidrag

Varje avdelning har rätt till ett terminsbidrag på 500 kronor för att täcka vanliga driftsutgifter. Vi betalar ut terminsbidrag till de avdelningar som ber om det (annars antar vi att de använder kvittometoden) och som uppfyller följande krav:

  1. Avdelningen har korrekt redovisat sin närvaro föregående termin
  2. Avdelningen har korrekt ansökt om lokalavdelningsbidrag föregående år
  3. Avdelningen har redovisat sin ekonomi till kårstyrelsen (dvs saldo och kontoinnehavare för avdelningen)

Redovisa avdelningskonto

  • MM snedstreck DD snedstreck ÅÅÅÅ

 

Bidragsansökningar

Stadens scout info om bidrag

https://foreningsservice.stockholm/foreningar/ovriga-foreningar-och-organisationer/scouter/

Statsbidrag (via scoutnet)

Ansökan öppnar i Scoutnet första veckan i januari.

Sista dag för att ansöka om Statsbidrag i Scoutnet är den 31 mars.

scoutnet

https://www.scoutnet.se/organisation/group/home/767#viewgroup_tabmenu_tab_local_bodies_pane

info

https://support.scouterna.se/support/solutions/articles/75000055909-sök-statsbidrag

Lokalbidrag (Stöd för kostnader för föreningslokaler)

För lokaler som föreningen ägt eller hyrt vid årets början ska korrekt ifylld och komplett ansökan, inklusive bilagor, inkommit till förvaltningen senast 25 februari.

Tillsammans med ansökan ska föreningen skicka in följande:

  • Kopia på senaste hyresavi.
  • Kopia på hyreskontrakt.
  • Kopior på eventuella fakturor.

blankett

2022 Ansökan om stöd för kostnader för föreningslokaler (pdf, 253 kB, nytt fönster)

info

https://foreningsservice.stockholm/stod-till-foreningar-och-kulturaktorer/stod-for-lokaler/stod-for-kostnader-for-foreningslokaler/

Medlemsaktivitetsstöd

Korrekt ifylld och komplett ansökan, inklusive bilagor, ska ha inkommit till idrottsförvaltningen senast 25 februari.

Tillsammans med ansökan ska föreningen skicka in följande:

  • Medlemsförteckning per 31/12 föregående år med namn, postnummer, postort, adress och födelsedata (år, månad och dag) i kalkylbladsformat till exempel Excel.
  • Närvarokort vid första ansökan, eller om så begärs av idrottsförvaltningen.
  • En sammanställning för närvarokort.
  • För aktiviteter som inte genomförs i stadens anläggningar/lokaler och bokas via idrottsförvaltningen ska föreningen:
  • Skicka in schema årligen för planerade aktiviteter kommande år med tid och plats, eventuella ändringar av schema ska meddelas löpande innan ändringen genomförs.

Grundstöd om 5 000 kr per förening och år.

Minst 20 medlemmar (7–20) år ska ha deltagit i minst 15 aktiviteter föregående år för att berättiga till stöd. Aktiviteterna ska ha genomförts 1 januari–31 december.

Åldersgrupp: 7–12 år

Max stödgrundande aktiviteter per år och medlem: 40

Stödbelopp per medlemsaktivitet: 3 kr

Åldersgrupp: 13–20 år

Max stödgrundande aktiviteter per år och medlem: 120

Stödbelopp per medlemsaktivitet: 12 kr

info

https://foreningsservice.stockholm/stod-till-foreningar-och-kulturaktorer/stod-till-deltagaraktiviteter/medlemsaktivitetsstod/

Lägerbidrag

  • Lägret ska ha minst en övernattning.
  • Lägret ska ha sammanhängande övernattningar.
  • Att inget barn som deltar i lägret behöver ta ledigt från skolan.
  • Att minst fem medlemmar (7–20 år) eller unga vuxna med funktionsnedsättning upp till 25 år har deltagit i lägret.
  • Förteckning över vilka medlemmar som deltagit i respektive läger. Namn, postadress, födelseår och antal dagar respektive person deltagit i ska framgå av deltagarförteckningen.
  • Kårstyrelsen skall FÖRE  30 juni respektive 15 december insända ansökan (Blankett_Lägerbidrag) inkl lägerprogram för varje läger som stöd söks för.
  • Deltagarlistor ska sparas hos föreningen i 4 år och lämnas ut till förvaltningen vid förfrågan.

Stöd utbetalas med 35 kronor per deltagare och dag för läger under veckoslut (fredag–söndag) samt för läger under skollov och helgdagar. Stöd betalas ut för minst 2 dagar och max 7 dagar i samband med övernattning. Info Lägerbidrag

St göranskommiten senast 30 september för stugunderhåll

https://scoutkansliet.se/st-goranskommitten/

Stadsdelsbidrag senast 31 jan

https://esmaker.net/nx2/s.aspx?id=a05ca33c5d8e