Riddarvakten åk. 6-8

Äventyraravdelning i Gamla Stan

Riddarvakten är äventyraravdelningen i Gamla Stan. Som äventyrarscout så får man lära sig mer avancerade saker och utmana sig själv i större utsträckning. Vi lär oss att göra upp och hantera eld och använda yxa och såg på säkert vis. Vandringshajker i skogen blir vanligare och scouterna får mer ansvar med att bland annat planera sin egen mat och bära material som behövs själva.

Tid: 18.30 – 20.30 på onsdagar

Plats: Mäster Olofs-gården, Svartmangatan 6, Gamla stan

Kontakt: riddarvakten@masterolofracksta.se

Terminsstart HT2023: 30:e augusti!

Visst låter det roligt? Bli scout!

Utöver de vanliga scoutaktiviteterna som surrning, knopar, eldning, orientering, och liknande, har vi även fokuserat på Scouternas Intressemärken, till exempel:

• Intressemärke Filma ”Att spela in en film är ett roligt projekt med många sidor. Här kan du få chansen att utmana dig själv som skådespelare, lära dig mer om teknik, vara kreativ och konstnärlig, träna på att leda dina kamrater med mera. Blir filmen bra finns det gott om amatörfilmstävlingar att skicka in den till. Kanske är den här filmen början på en lång filmkarriär?”
  • Intressemärke Fota”Att ta ett foto blir lättare och lättare för varje år som går. Ett foto är ett minne men också en återberättelse av upplevelser i vår vardag. Det finns många olika slags kameror som är bra för olika tillfällen. Vad skiljer kameran som finns i telefonen med den som hänger runt halsen på turister? I märket Fota får du undersöka olika typer av kameror och skapa en förståelse för hur inställningar på en kamera påverkar bilden i slutet.”
  • Intressemärke Klimat”Ungas engagemang i klimatkrisen är en global kraft som påverkar regeringar, företagsledningar och andra makthavare.  Kom med och bli en klimathjälte du också!    Vårt sätt att leva gör att jorden blir varmare och varmare. Koldioxid och andra växthusgaser stannar i atmosfären och gör att strålning studsar tillbaka in mot jorden. Det leder till smältande isar, högre vattennivåer, extremväder och torka. Det påverkar allas liv, nu och i framtiden. Vi behöver ställa om för att se till att bromsa utsläppen. Det här verkar tungt, men tillsammans blir vi mer kreativa och kommer på nya sätt att bromsa den här utvecklingen.  Alla bidrag räknas.”
  • Intressemärke Koda – ”Programmering är en möjlighet att använda din fantasi och problemlösningsförmåga för att skapa något. Du får testa hur kodning fungerar och få möjlighet att använda det praktiskt tillsammans med en scoutkompis. Genom att arbeta tillsammans får ni chans att lära känna varandra på ett nytt sätt.”

Ledare på avdelningen Riddarvakten