Här finns en packningslista för ett sommarläger:

[bifogade-filer]

Nedan finns ett exempel på en packningslista för en vandringshajk för äventyrare. Man måste naturligtvis anpassa sin packning för varje hajks behov så se till att prata med era avdelningsledare om vad ni måste ha med.

På Scouten

• Underkläder
    Behöver jag skriva något här?
  • Ett helt underställ (polyester)
    Detta underställs uppgift är att transportera bort fukt från kroppen. Därför är det viktigt att det är ett polyester eller ylleunderställ och inte bomull eller fleece, eftersom dessa transporterar fukt dåligt.
  • Raggsockor
    Om det är kallt ute.
  • Friluftsbyxor
    Slitstark och vattenavstötande exempelvis jeans.
  • Scoutskjorta + halsduk
    Halsduken ovanpå jackan så att det syns att det är scouter som är ute.
  • Vandringsskor
    Helst vattentåliga kängor, alt. gymnastikskor på sig och gummistövlar i packningen.
  • Jacka
    Vind och vattentålig, om jackan inte är helt vattentät ta med regnjacka!
  • Mössa
    Ta alltid med mössa, det blir kallt på natten och ca 70% av all värme försvinner från kroppen via huvudet.
  • Handskar
    Det finns inget värre än att frysa om händerna, se till att handskarna tål vatten.
  • Första förband
    Yngre scouter hugger och sågar under uppsikt av ledare (som har första förband). De äldre scouterna ska vara mer självständiga och det krävs ett första förband för att få arbeta med yxa/såg.
  • Ficklampa
    Till för att hitta i packningen på natten så en liten och behändig ficklampa är att rekommendera. Eftersom ficklampan är till för att hitta med så är det viktigt att veta var den finns! Välj därför en ficka och ha alltid ficklampan i den fickan.
  • Papper + penna
    Alltid bra att ha.
  • Mobiltelefon
    Har ledarna, scouterna får låna av oss om de behöver. Så vi rekommenderar att ni lämnar mobiltelefonerna hemma så de inte går sönder (kom ihåg telefonnumren bara).
  • Tändstickor
    Vi använder mycket eld och det är så jobbigt att göra eld utan tändstickor.

I Packningen

• Underkläder (1 per dag)
    Man mår bättre om man är ren i skogen och man är bara ren om man har rena kläder…
  • Strumpor (1 per dag +)
    Man kan inte ta med för mycket strumpor! Beroende på vad man gör (och väder) så behöver man byta olika ofta. Igen, man mår mycket bättre om man har torra fötter.
  • Extra raggsockor
    Om det är kallt ute behöver man raggsockor. Även de är bra att kunna byta om de blir blötta.
  • Underställ (Varm)
    Lager på lager principen bygger på att varmluft fångas mellan lager av kläder istället för att stråla ut. Detta underställ ska fånga värmen! Bra tyg på detta lager är bomull eller fleece. Ett exempel på ett billigt och bra underställ är försvarets gröna (som ibland finns på ÖB) den består utan 50% polyester och 50% bomull. Den har alltså egenskaperna för båda de två underställen som ni behöver så köp två om ni hittar dem!
  • Tröja
    Det är överkroppen (och huvudet) som kroppen prioriterar att hålla varmt. Precis som understället så fångar tröjan varmluften och därigenom håller den kroppen varm.
  • Regnkläder
    Ibland tryter väderlyckan, men det stoppar oss inte från att vara ute. Bra regnkläder är lätta och vattentåliga.
  • Regnskydd för ryggsäcken
    Precis som vi inte vill vara blöta så vill vi inte att vår utrustning ska bli det. Om man inte har något fabriksgjort regnskydd så är en svart soppsäck bra ersättare.
  • Liggunderlag
    När vi sover så kyler marken ner oss mer än vad man tror, därför är ett liggunderlag ett måste på vandringshajker. Vi ledare har alltid med oss två liggunderlag, så att vi kan anpassa bredden eller komforten och i nödfall låna ut ett.
  • Sovsäck
    Den viktigaste saken i packningen, försök att alltid få ner sovsäcken i packningen och, om inte det går, skydda den från väta med plastpåsar. En lagom temp. på sovsäck om ni ska köpa en ny är runt några minusgrader i komforttemperatur. Kom ihåg att vädra sovsäcken när ni kommer hem genom att hänga upp den på en galge och om ni förvarar den upphängd istället för nerpackad så kommer sovsäcken hålla längre. sist men inte minst, när ni packar sovsäcken tryck ner den, rulla inte, den mår bättre då.
  • Matsaker
    Djup tallrik, kniv, sked, kåsa, något att diska med + lite diskmedel.
  • Kniv
    Bra att ha med för att laga mat och göra eld. Ska vara i packningen när vi åker ut och åker hem från skogen.
  • Toapapper
    Vi ledare har med oss toapapper men det skadar inte om fler har det.
  • Tandborste + Andra hygienartiklar + ev. Mediciner
    Även i skogen ska man borsta tänderna och sköta sin personliga hygien. Om ni behöver någon form av medicin kom ihåg att ta med dom!
  • Handduk
    Även om det inte är möjligt att bada så är det viktigt att kunna rengöra sig. Med en liten handduk och lite vatten kommer man långt.
  • Badkläder (om det är de varmare årstiderna)
    Ett av de roligare sätten att hålla sig ren om vattnet är varmt.
  • Hajkgodis
    När man jobbar hårt så behöver man energi. Ta med lite russin, annan torkad frukt och kanske en liten chokladbit och blanda i en påse.
  • Plastpåsar
    Bra att ha för att slänga skräp och packa ner smutsiga kläder i och, om det krisar, sätta på fötterna om skorna är blöta.
  • Tidningspapper
    Om skorna är blöta på kvällen så torkar de mycket bättre om man stoppar tidningspapper i dem. Dessutom så bör man använda tidningspapper under sitt liggunderlag om det är kallt eftersom liggunderlaget annars kan frysa fast i backen.
  • Silvertejp + ståltråd
    Om något går sönder i skogen är det bra att kunna göra en tillfällig lagning. Ledarna har med sig detta men pluspoäng om även scouter har det.
  • Vatten (minst 1.5 liter/dag)
    När man är ute och rör på sig behöver man dricka en hel del för att inte bli uttorkad, dessutom måste man kunna laga mat även om man inte är i närheten av en bäck eller sjö. Mitt i sommaren kan det vara bra att ha upp till 2 liter med sig.